La formación ético-social de los futuros ingenieros

Authors

  • Jorge Norberto Cornejo Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería. Gabinete de Desarrollo de Metodologías de Enseñanza. Buenos Aires; Argentina.
  • María Beatriz Roble Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería. Gabinete de Desarrollo de Metodologías de Enseñanza. Buenos Aires; Argentina.
  • Patricia Roux Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería. Gabinete de Desarrollo de Metodologías de Enseñanza. Buenos Aires; Argentina.
  • Carmen Barrero Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería. Gabinete de Desarrollo de Metodologías de Enseñanza. Buenos Aires; Argentina.

Keywords:

tecnología, ética, rol social del ingeniero, formación axiológica

Abstract

The engineering training presents a dichotomy between the domain of technical rationality and the consideration of ethical-social issues. This implies the need to generate in future professionals a necessary social vision, adequate training in values ​​and a conceptualization of technology that goes beyond both the conceptions of neutrality and instrumental rationality and those of a purely economic type. The triptych social vision, axiological training, balanced conception of technology, contributes to the integral training of the engineer. This work describes the actions carried out in an educational research project in order to determine: a) What is the mission / vision / function of the Engineering schools? b) How can an education in values ​​be generated? c) How do students and graduates conceive technology? The methodology included questionnaires, interviews, and document analysis. We conclude that: a) students lack a motivation of a social nature that has guided them to study Engineering. They are mostly driven by the search for a job opportunity; however, they hope that such a vision will be granted to them by the faculty; b) the social aspects of the mission / vision / function of the universities refer mainly to the response to regional needs; c) there are few references to the ethics of technology in the plans and programs; d) the conception of technology as applied science predominates. These conclusions can establish guidelines to determine strategies to incorporate the ethical-social problem in basic subjects of the career, in order to answer this integrating question: how to go from theory to practice?

References

CONFEDI (2010). Formación del ingeniero para el desarrollo sostenible. Aportes de CONFEDI al Congreso Mundial de Ingeniería 2010. Publicado online en: www.fi.unsj.edu.ar/confed. Acceso: 26 de noviembre de 2010.

Roux, P.; Cornejo, J. (2016). La visión social en los estudiantes de ingeniería, Revista Argentina de Ingeniería (RADI), 5 (7), 68-76.

Roux, P. y Cornejo, J. (2016). Ingeniería y Sociedad: la mirada de las universidades, Revista Argentina de Ingeniería (RADI), 4 (8), 63-70.

Plan de Estudios Ingeniería Química http://www.fi.uba.ar/sites/default/files/Ingenieria%20Quimica%201986%20M.pdf

Plan de Estudios Ingeniería de Alimentos http://www.fi.uba.ar/sites/default/files/Ingenieria%20de%20Alimentos%202001-.pdf.

Jornada Carreras del Futuro. http://www.fi.uba.ar/sites/default/files/Jornada%20Carreras%20del%20Futuro%20-%20Documento%20final.pdf

Roble, M. B.; Barrero, C. (2019). Perspectiva socio-ética en la formación de Ingenieros Químicos en la Universidad de Buenos Aires. XXXII Congreso Argentino de Química, 944-946.

Reggini, H. (2014). Educación del ingeniero en un mundo cambiante: el aprendizaje y la enseñanza de la Ingeniería en el siglo XXI. En L. A. de Vedia (ed.), La educación del ingeniero en un mundo cambiante (11-20). Academia Nacional de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, Buenos Aires.

Rascovan, S. (2010). Las elecciones de los jóvenes escolarizados. Proyectos, expectativas, obstáculos. Noveduc libros, Buenos Aires.

Published

2023-06-21

How to Cite

Cornejo, J. N., Roble, M. B., Roux, P., & Barrero, C. (2023). La formación ético-social de los futuros ingenieros. Revista Argentina De ingeniería, 21, 67–74. Retrieved from https://radi.org.ar/index.php/radi/article/view/91

Issue

Section

ARTÍCULOS

Most read articles by the same author(s)