La ingeniería en el programa "Historia y Memoria de la UBA"
Keywords:
Universidad de Buenos Aires, historia, higienismo, Sociedad Científica ArgentinaAbstract
Within the history of science and technology teaching in Argentina, the study of the 19th century is fundamental, since it allows us to understand the foundations on which current scientific-technological education is based. In this sense, as part of the Programming "History and Memory of the UBA", period 2016-2017, we developed a project aimed at investigating the genesis of engineering education at the University of Buenos Aires, called "The first steps of Engineering at the University of Buenos Aires (1821-1910) ”. The present work describes the results obtained in this project. We establish how the teaching of engineering at the UBA was functional in order to build a defined national identity, and we determine the social role historically granted to engineering by the professionals who graduated from the UBA, in the period of interest. We study the relationship between the activity of the first engineers and the development of basic sciences in Argentina, as well as in the formation of the Argentine Scientific Society. We highlight the important role played by some engineers in the University Reform. We found that there was a remarkable link between engineering and the development of medicine, beginning with the ascription of the first engineers to the ideas of hygienism. In summary, we show how the first steps of engineering were not limited to the specific activity of the discipline, but were linked to numerous areas and activities of the formative period of our nation.
References
Facultad de Ciencias Aplicadas a la Industria, Universidad Nacional de Cuyo, publicado online en: http://fcai.uncuyo.edu.ar/dia-del-ingeniero62. Acceso: 25 de junio de 2021.
Cornejo, J. (2000). Astronomía y Cosmografía en la Enseñanza Media. En S. Gvirtz (coord.), El color de lo incoloro, miradas para pensar la enseñanza de las ciencias (119-148). Noveduc, Buenos Aires.
Ortiz, T.; Barbarosch, E. y Lescano Galardi, V. (2009). Consolidación del Estado Argentino y la educación universitaria. Revista Electrónica del Instituto de Investigaciones “Ambrosio L. Gioja”, III (4), 108-124.
Sobrevila, M. (1995). La educación técnica argentina. Academia Nacional de Educación. Buenos Aires, 13-29.
Cornejo, J.; Barrero, C.; Roble, M. B.; Roux, P.; Suárez Anzorena Rosasco, J. y Condorí, B. (2016). Los primeros pasos de la ciencia y la tecnología en la Argentina: los ´Anales de la Sociedad Científica Argentina´. Anales de la Sociedad Científica Argentina, 256 (2), 5-15.
Balbín, V. (1870). Aguas corrientes (especialmente sobre las obras de Buenos Aires). Disertación para optar por el título de Ingeniero. Imprenta Americana, Buenos Aires, p. 4.
Silveyra, L. (1870). Mejoras de las vías públicas de la Ciudad de Buenos Aires. Disertación presentada a la Universidad de Buenos Aires para optar al grado de ingeniero. Imprenta Americana, Buenos Aires,
Krause, D. (1886). Construcción de un hospital general para 250 camas. Proyecto presentado a la Facultad de Ciencias Físico-Matemáticas para optar al título de Ingeniero Civil. Imprenta de M. Biedma, Buenos Aires, p. 30.
Paiva, V. (2016). Higienistas e ingenieros en la formación de la Municipalidad de Buenos Aires. La profesionalización de las actividades municipales entre 1852 y 1900, DAAPGE, 26, 111-126.
Novick, A. (2008). La ciudad como objeto de estudio y acción. Higienistas, ingenieros, arquitectos e instrumentos de planificación y gestión en Buenos Aires, Registros, Revista Anual de Investigación del Centro de Estudios Arquitectónico-Urbanos, 1 (1), 105-119.
Cornejo, J. et al (2016), op. cit.
Silveyra, L. (1870). Mejoras de las vías públicas de la Ciudad de Buenos Aires. Disertación presentada a la Universidad de Buenos Aires para optar al grado de ingeniero. Imprenta Americana, Buenos Aires.
Urteaga, L. (1986). Higienismo y ambientalismo en la medicina decimonónica, Dynamis - Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarum Historiam Illustrandam”, Granada, 5-6, 417-425.
Pons Peña, E. (1983). Centenario de la publicación del primer número de los Anales de la Sociedad Científica Argentina. 1876 – enero – 1976, S.C.A., Buenos Aires.
Gallardo, Á. (1898). La Reforma Universitaria, Anales de la Sociedad Científica Argentina, Entrega IV, Tomo XLVI, 193-222.
Cornejo, J.; Barbiric, D.; Roble, M. B. y Roux, P. (2019). “Un debate reformista en la Universidad de Buenos Aires anterior a 1918”, en La Reforma Universitaria de 1918: historia y proyección, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, 108-123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.